Narrating gender and politics: representation of feminine identity in György Kurtág’s vocal cycles to the texts by Rimma Dalos and Anna Akhmatova

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Titre - Title

Genre et politique narratifs : représentation de l'identité féminine dans les cycles vocaux de György Kurtág par rapport aux textes de Rimma Dalos et Anna Akhmatova

Narrating gender and politics: representation of feminine identity in György Kurtág’s vocal cycles to the texts by Rimma Dalos and Anna Akhmatova

Résumé - Abstract

     Cet article examine les cycles vocaux de Kurtág sur des textes de Rimma Dalos et d'Anna Akhmatova (Omaggio a Luigi Nono opus 16, Messages of the Late Miss R. V. Trusova opus 17, Scenes from a Novel opus 19, Requiem for the Beloved opus 26, et Anna Akhmatova: Four Poems opus 41) mettant en scène une poétesse qui se souvient de son amour et de l'histoire de sa vie dans des poèmes lyriques quasi-autobiographiques, mêlant subjectivité, féminité et créativité. Je considère le genre et les notions adjacentes de corps et de voix comme des éléments narratologiques dans ces compositions, et je les discute d'un point de vue historique et moderne du comportement féminin, en utilisant des outils sélectifs de théorie narrative et de critique de genre, et en m'appuyant sur des exemples d'œuvres comme Frauenliebe und Leben de Schumann ou Psyché de Sándor Weöres (1913-89).

     Mon analyse s'appuie sur deux approches complémentaires : la méthode d'Andrew Weaver, qui consiste à identifier deux voix narratives contrastées dans le cadre musical de la poésie lyrique à la première personne, et l'étude narratologique de la « transévaluation » de Russell Millard, dans laquelle la partition musicale est comprise comme une réévaluation des valeurs culturelles de genre inscrites dans le livret. En combinant ces perspectives analytiques, j'essaye de concevoir un modèle de compréhension des pratiques narratives liées au genre dans les interprétations de la poésie de Dalos et d'Akhmatova par Kurtág. Ma lecture vise à montrer que ce modèle célèbre une image de la femme caractérisée par la fragilité et l'insécurité ; cela reflète une idéologie du genre en transition, avec une nouvelle femme « émancipée » mais sexualisée et racialisée, impliquant une reconfiguration de l'identité féminine via l'expression artistique.

     This essay examines György Kurtág’s vocal cycles to the poems by Rimma Dalos and Anna Akhmatova (Omaggio a Luigi Nono opus 16, Messages of the Late Miss R. V. Trusova opus 17, Scenes from a Novel opus 19, Requiem for the Beloved opus 26, and Anna Akhmatova: Four Poems opus 41) featuring a female poet-speaker who reminisces her love and life-story in quasi-autobiographical lyric poems, negotiating subjectivity, femininity, and creativity. I consider gender and the adjacent notions of body and voice as key narratological elements in these compositions. Applying selected tools of narrative theory and gender criticism, I discuss them in relation to historical and modern views on feminine behaviour, exemplified by such works as Frauenliebe und Leben by Schumann and Psyché by Sándor Weöres (1913-89).

     My analysis draws on two complementary approaches: Andrew Weaver’s method of identifying two contrasting narrative voices in the musical setting of first-person lyric poetry, and Russell Millard’s narratological study of "transvaluation", in which the musical score is understood as re-assessment of the gendered cultural values inscribed into the libretto. Combining these analytical perspectives, I attempt to devise a model for understanding gender-related narrative practices in Kurtág’s renditions of poetry by Dalos and Akhmatova. My reading aims to illustrate that this model celebrates female agency that is overlaid with fragility and insecurity; it reflects a gender ideology in transition, with an ‘emancipated’ but sexualized and racialized new woman as cause of special concern, representing a reconfiguration of female identity via artistic expression.

Mots clés - Keywords

Kurtág - Cycle vocal - Idéologie de genre en transition - Polyvocalité - Théorie narrative - Critique de genre

Kurtág - Vocal cycle - Gender ideology in transition - Polyvocality - Narrative theory - Gender criticism

Biographie - Biography

     Julia Galieva-Szokolay est docteur et membre senior de la Glenn Gould School of the Royal Conservatory of Music de Toronto au Canada. Elle a fait son doctorat en musicologie à l'Institut national des études d'art de Moscou. Ses recherches portent sur la théorie de la forme et de la fonction en musique, les pratiques de composition contemporaine, la musique et la culture d'Europe de l'Est, la performance vocale folk, l'ethnomusicologie, la critique féministe, les études de genre, la théorie narrative, la pédagogie et l'éducation de la théorie de la musique. Elle est co-autrice de quatre ouvrages de théorie de la musique (Celebrate Theory, Harmony, Analysis, et Counterpoint) et de plusieurs articles sur des compositeurs d'Europe de l'Est.

     Dr. Julia Galieva-Szokolay is a Senior Faculty member of The Glenn Gould School of The Royal Conservatory of Music in Toronto, Canada. She earned her PhD in Musicology from the State Institute for Art Studies in Moscow, Russia. Her research interests include form-functional music theory, contemporary compositional practices, music and culture of Eastern Europe, vocal folk performance, ethnomusicology, feminist criticism, gender studies, narrative theory, music theory pedagogy and education. She is the co-author of four music theory textbooks (Celebrate Theory, Harmony, Analysis, and Counterpoint) and several articles on the works of East European composers.

Citer cet article - How to cite this article

Julia Galieva-Szokolay, « Narrating gender and politics: representation of feminine identity in György Kurtág’s vocal cycles to the texts by Rimma Dalos and Anna Akhmatova », Musique en acte 2 (2021), p. 61-90. [https://creaa.unistra.fr/publications/revues/revue-musique-en-acte/revue-musique-en-acte/musique-en-acte-2-2021/, consulté le JJ/MM/AAAA.]

Gérard Galieva-Szokolay, "Narrating gender and politics: representation of feminine identity in György Kurtág’s vocal cycles to the texts by Rimma Dalos and Anna Akhmatova", Musique en acte 2 (2021), pp. 61-90. [https://creaa.unistra.fr/publications/revues/revue-musique-en-acte/revue-musique-en-acte/musique-en-acte-2-2021/, accessed DD/MM/YYYY.]

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